Befektetési ismeretek – azért valami van, de így? avagy a demo démona

2010 júl 8th | Írta: | Tartalom témája: Blog, Középpontban
Pénzügyi kultúra elhintése címen spekulánsokat képeznek, futószalagon képzik a tőzsdei leendő ágyutöltelékeit. A portfoliobloggerei között van egy mai érdekes bejegyzés: Befektetési ismeretek- azért valami van címmel jelent meg. Sajnos kommentként nem sikerült bejegyzést gyártanom, annak meg amúgy is elég hosszú lett volna.
Azzal mindenki egyetért, hogy sokak pénzügyi kultúrája kívánnivalót hagy. Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy minden független, önös érdek nélküli kezdeményezést én is szívesen támogatok, illetve veszek részt benne. Az elmúlt években jópár sikeres kezdeményezés, program született, ami fiaink és lányaink pénzügyi boldogulását segítheti. Az első lépéseket már megtették, de kérem a kijelölt útról ne vigyék a csalitosba a legkevesebb tapasztalattal rendelkezőket.
A történet a következő: egy pénzügyi csoport (alapkezelő és biztosító) a középiskolások számára pénzügyi- és gazdasági alapismereteket közvetítő programjára nem kevesen jelentkeznek, kaptak hat előadást, s végül játékpénzzel kipróbálhatták a tőzsdét is. A győztes csapat markát pedig valódi pénz ütötte!
Szeretném kicsit árnyalni a képet, mielőtt mindenki kényelmesen hanyatt dőlne, és megelégedetten konstatálná, hogy lám-lám a válság pozitív hozadékaként legalább a következő generációt szeretnék kiképezni. De mire is ? Nem másra, mint a spekulálásra, ami ugye nem szinonimája a befektetésnek, az öngondoskodáshoz pedig semmi köze.
A promóción részt vett 1353, 11. és 12. évfolyamos középiskolás (451 háromfős csapat). Az előadások után pedig jöhetett az igazi megmérettetés, a tőzsde. Virtuális, egymillió forint játszipénzzel. A csapatok neki is veselkedtek rendesen, gyengének nem nevezhető 30 ezer tranzakciót pöttyögtek a klaviatúrán. S mi lett a végeredmény? Az első csapt (földijeim) 70%-os hozamot produkáltak, a másik két dobogós csapat 47%-os eredményét sem szólhatnám le. A fél évig tartó tőzsdejáték még áprilisban ért végett. Pont jókor, ugyanis egy kiváló fél évet tudhattak maguk mögött a tőzsdék.
De mennyire életszerű ez a demoszámlás játék? Egyáltalán nem. Ha visszatekintünk, még a szervező alap és biztosító sem biztos, hogy ekkora hozamot tudott produkálni ezen időszak alatt.
A pénzügyi oktatási programok célja eleve nem lehet más, mint a tudatos, befektetések, a hosszútávú megtakarításokra való ösztönzés. Egy fél éves tőzsdei kereskedést pedig véletlenül sem lehet befektetésnek titulálni, az kőkemény spekuláció! Ráadásul a démoni demo könnyen elhiteti velünk, hogy könnyen, gyorsan lehet a tőzsdén pénzt keresni. Ezt sokan tudják, hogy nem így van.

A pénzügyi szektorban ha van válság, ha nincs válság, akkor is kőkemény küzdelem megy. Az ügyfelekért. Tervszámok vannak, ügyfelet kell akvirálni. Az egészet persze lehet a pénzügyi ismeretek oktatásának köpönyegébe csomagolni. Az oktatással még így sem lenne baj, ha az egész nem a tőzsdei spekulációval érne véget. Egy fél éves tőzsdejáték valahol azt plántálja belénk, hogy rövidtávon is mennyi pénzt lehet keresni. (Hazai és külföldi részvényekkel, kötvényekkel, illetve devizákkal! kereskedhettek.)

Képezni a spekulánsokat, akik még éppenhogycsak nagykorúak, az majdnem, hogy felelőtlenség. Én azért remélem, hogy az ifjú titánjaink azért ennél furmányosabbak, s igaziból nem így állnak majd a pénzügyeikez, hanem ennél felelősebben. Egy bónusz, hetedik előadást azért szívesen tartanék nekik, hogy milyen kockázatok is párosulnak a tőzsdékhez és a különféle befektetési módokhoz.

A dobogós csapat tanára azt nyilatkozta, hogy pénzügyi ismeretekre egy technikusnak is szüksége lesz, magánéletben és munkájában is. Ez így van! Remélem az ifjú versenyzők bizonyára a szex-rock’n roll -tüzesvíz korszakuk közepette sem feledkeznek majd meg, tudatos pénzügyeikről. A főszervező nyilatkozatát ennél már cinikusabbnak és hamisnak érzem, miszerint az oktatási program sikere a tőzsdejátékban elért teljesítmények is visszaigazolják! (sic!)

A bloggertárstól elnézést, hogy nem cikkébe, kommentként írtam, de tudni kell azt, is hogy hónapokkal ezelőtt kivágtam a megyei lapunkból az ominózus sikerről beszámoló cikket, s beletettem egy Buffet könyvbe, hogy alkalmasint megírom. Most jött el az ideje. Néha várni kell, akárcsak a befektetésekkel…

Szoták Attila – tozsdemamor.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

Share Button
Tags: ,

6 hozzászólások
Szóljon hozzá! »

  1. Ennek a lényegével egyet tudok érteni. Teljesen világos, hogy ügyfélszerzés folyik. Az is biztos, hogy az ügyfelek többsége nem fog jól járni a befektetéseivel. Én nem tanítanék mindenkinek pénzügyi ismereteket. Aki érdeklődik iránta, úgyis megtanulja a neten, aki nem, azt meg minek untatni. Egyetlen dolgot tanítanék meg mindenkinek: kevesebbet költs, mint amennyit keresel. Hitelből fogyasztani tilos.

    Ez persze már nemcsak a pénzügyi intézmények, hanem a teljes gazdasági berendezkedés ellen való lenne, ezért soha nem valósulhatna meg. Hiszen napjaink fogyasztói kommunizmusa a túlfogyasztásra és az átlagember eladósodására épül. Régen attól voltak egyenlőek az emberek, hogy csak egyforma ruhát, meg autót lehetett kapni egyforma fizetésért, ma attól egyenlőek, hogy mindenki élete végéig eladósodik már fiatalon. Végül is nem lehet mindenki tőkés, valakinek dolgoznia is kell. A rendszer így biztosítja magának a dolgozó, kiszolgáltatott, irányítható tömegeket. Aki ki akar ugrani, annak a legfőbb feladata kevesebbet költeni, mint a jövedelme. Meglepő gyorsasággal sikerre visz, mert csak kevesen képesek rá. De nagyon megéri.

  2. Szerintem nem lenne rossz ha a fiataloknak pénzügyi alapokat tanitanának . Lassan odaérünk hogy kezünk munkájából megélni nem lehet . + nem ártana több lábon álni . Ha az alap tudás megvan , aki akar jobban utána néz a témának . Én nem tanultam csak a NETet olvasgattam . És biza nem a kezdeti idöszakban találtam rá a csúszó stopra vagy az MT4 használatára . A sok butaság helyett tanulhatnának használhatóbb , például ilyen dolgokat .

  3. Az említett bejegyzés írójaként többször is elolvastam a cikket, de szerintem teljesen azonos a véleményünk, csak nem ugyanazt az oldalt vettük célba. Hiszen mondanivalóm lényege is éppen az lett volna, amit itt a második bekezdésben olvashatunk.

    Az általad is említett tőzsdejátékra majdnem magam is hivatkoztam, végül szándékosan kihagytam, pont azért, amiket Te is írsz róla (szerintem a tőzsdejátéknak ott van értelme, ha már egy megszerzett tudást tesztelünk a valós pénzünk kockáztatása nélkül). De még mindig jobb, mint a tippmix vagy a kaszinó, amiben pedig jóval több fantáziát látnak már középiskolában (és ez komoly!).

    http://v2.penziskola.hu/node/874 – hadd tegyem ki ide is ezt a címet (az említett oktatási program törzsanyaga), és érdemes nem csupán a tartalomjegyzékre rápillantani, de beleolvasva az is kiderülhet, hogy igen emészthető formában tálalja ezt a nem éppen könnyű témakört.

    Ami a többi – nem is kevés – versenyt, vetélkedőt illeti, ezek is elsősorban a valóban fontos hétköznapi dolgokról szólnak: hogy működnek a pénzintézetek, milyen számlatípusok vannak, árfolyam hatásai (aktuális kérdés!), bankkártyák, bankjegyek biztonsági elemei stb.

    Értem a mondandódat (remélem kölcsönös), optimistább talán azért vagyok, mert bízom benne, hogy ha a tüzes víz mellett nem is a pénzügyekkel foglalkoznak, de ha elmennek számlát nyitni, gyorshitelt ajánlanak nekik, vagy kockázat nélküli óriási hozamot (akár otthon a családban), mégiscsak felkészültebbek lesznek.

    Igyekeztem rövid lenni, és nincs miért elnézést kérni, lényeg, hogy ez az oldala is szóba került e témának. Bizonyára mindketten még további érveket is tudnánk felhozni mellette és ellene is.

    Karak

    Ui.: kommenthez egy bejelentkezett google-fiók kell

  4. Nem elég ismerni a betűket, hogy valaki sikeres regényíró legyen. Nem elég ismerni az MT4 használatát, hogy valaki sikeres forex kereskedő legyen. A forexen egymás pénzét nyerjük el. Ha mindenkit egységes tudásszintre hozunk, legyen bármilyen magas, attól még nem fog mindenki nyerni. A legjobb néhány százalékba kell tartozni, hogy elnyerhessük a többiek pénzét. Ilyen tudást nem lehet iskolában tanítani. Nincs a világon annyi sikeres kereskedő, ahány tanárra szükség lenne ehhez. Alapismeretek tanításával csak a vesztesek táborát gyarapítjuk.

  5. Ha valamit tanítani, és tanulni kell az iskolában, az a matematika. Nem véletlen, hogy a legtöbb sikeres forex kereskedő orosz, ukrán, vagy fehérorosz.

  6. Egyszer azt olvastam valahol, hogy a Forex-en 5% nyeri el a többi 95% pénzét. Akkor a tőzsdei képzések nagyobb veszélyt jelentenek az átlagemberre, mintha semmit sem oktatnának erről a témáról. Csak balekképzés folyik. A demo kegyesen csal mindig a “befektető” részére. Kedvcsináló a későbbi bukáshoz.

    Azt nem vitatom, hogy pénzügyi alapműveltségre mindenkinek szüksége van. De itt egészen másra gondolok. Hogy ne adósodj el felelőtlenül, vagy mérd fel jól az anyagi lehetőségeid. De hogy a legjobb skalptechikákat, vagy a trend kifulladásának jeleit mindenki felismerje annak nem sok értelmét látom.

    A matematikai valószínűség alapjaira alapozott tőzsdézés újszerű gondolat. Valami olyan, mint amikor Jézus új tanokról prédikált.

Szóljon hozzá!