Magánnyugdíjpénztári Magyar Bajnokság 2008 végeredmény

2009 szept 23rd | Írta: | Tartalom témája: Hozam? Hozzad!

A versenycsapatok (nyugdíjpénztárak) nagy reményekkel vágtak neki a 2007-es bajnoki évnek, akkor még tombolt a jókedv a részvényringen, az államkötvényt hamar elkapkodták a pénzes ügyfelek, tehát a versenygépek (értékpapír csomagok) megfelelő teljesítménye a jó üzemanyag miatt megalapozott volt. A versenyszabályokon némileg lazított a hatóság, azzal, hogy bevezették a „portfolió választásos rendszert”. A lazítás eredményeképp 2007-től a versenygépekbe 3 féle üzemanyag felhasználásban különböző motort rakhatnak a csapatok, úgy mint a kötvényalapú Klasszikus normál teljesítményű, a kötvénytúlsúlyos Kiegyensúlyozott tuningolt, és jelentős részvénytartalmú Növekedési portfolió elnevezésű robbanékony erőforrásokat.

A szabályozók célja az volt, hogy a kis teljesítményű kötvénysúlyos eszközök uralta unalmas versenyt kicsit felpörgesse a dinamikusabb motorváltozatok engedélyezésével. Ezzel szponzorok (nyugdíjpénztár tagok) vélhetően elégedettebbé váltak volna, a verseny értelmet kapott -volna. Igen, csakhogy 2008-ban bekövetkezett amire senki nem számított: homok került az üzemanyagba. A homok üzemanyagnak nagyon nem jó, dugulást okoz. A futamgyőzelemben dobogót követelő csapatok közül sorra robbantak le, az élen haladókból sereghajtók lettek. A 2008-as bajnoki állás egész más képet fest mint akár 2006-ban. Hogy ki lesz az abszolút befutó, mikor az első szponzorok valamit szeretnének visszakapni a befektetett pénzükből? Ezt nehéz megjósolni, mindenesetre a 2008-as részeredmények figyelemreméltóak.

Felhívnám viszont a latolgatók figyelmét, hogy bár általában 10 év átlageredmény joggal tekinthető valamiféle iránymutatónak, azt sem árt figyelembe venni a tabella nézegetésénél, hogy ilyen súlyos gazdasági válság sincs minden 10 évben mint most, illetve a portfolióválasztásos rendszerre nem egy időben álltak át a nyugdíjpénztárak, ami kiegyensúlyozatlanságot okoz a 2008-as összehasonlításban.
 
A versenyteljesítményen túl (a 10 éves átlaghozam), azt az adatot is érdemes figyelni, ami az istállók működési költségére utal, ugyanis neked mint szponzornak (pénztártagnak) nem csak az fontos, hogy mennyi a hozamod, hanem az is, hogy gazdálkodnak a pénzeddel költségoldalról.  Lássuk a tabellát!
Nézzük először a 2008 évet, ez kavart be legjobban a csapatoknak. Tragédia, hogy 2,3% hozammal már fel lehetett lépni a dobogóra…

A leggyengébben muzsikáló gépezetek között a legeslegrosszabb a legnagyobb taglétszámmal rendelkező pénztár részvénysúlyos portfoliója igen csúnya futamot tudhat magáénak, remélhetően hamarosan vége szakad a pech szériának, különben igen sokaknak marad keserű a szájíze…

A 10 éves átlaghozamok versenyében az Életút Első Országos Nyugdíjpénztár a győztes a Klasszikus portfoliójával. Az is érdekes, hogy az első 10-ben túlsúlyban vannak a kis pénztárak, zártkörű pénztárak.

A 10 év legrosszabb portfoliói között szép számmal akadnak nagy nevek. Az Aegon, Ing, Allianz igen erősek marketingben, nem jeleskedtek viszont a hozamokat illetően.

A legtöbb pénztártagot az OTP tudhatja magáénak, a kis pénztárak az alacsonyabb működési költség és a jobb hozamok ellenére úgy látszik mégsem annyira népszerűek.

Működési költségek tekintetében:

Mivel a múltbeli hozamok nem garantálják a jövő teljesítményét, így szinte megjósolhatatlan a következő futamok sorrendje, mindenesetre, ha Te, mint szponzor szívesebben elhagynád a jelenlegi csapatodat egy másik kedvéért, vagy ugyanazon istállón belül motort cserélnél (portfoliót váltanál), az év végéig mindenképp tedd meg a januártól életbelépő változások miatt!

Share Button

Szóljon hozzá!