Milyen vállalkozásba fogjak, hogyan kezdjem el?

2014 szept 11th | Írta: | Tartalom témája: Vállakozás

Van egy jó ötletem, merjek-e belevágni? Van egy kis pénzem, milyen vállalkozást indítsak?
Ismerős kérdések, talán már neked is feltették ezeket.

2013-ban 51252 vállalkozás indult idehaza (ceginfo.hu). Nehéz lenne megjósolni, ebből mennyi a már eleve bizonytalan helyzetű, bukásra ítélt cég. Mindenesetre nem ritka, hogy egy jónak tűnő ötlet alapján, rosszabb esetben kényszerből a kapitalizmus rögös ösvényén elinduló, terv nélküli vállalkozójelöltet a piac azonnal felfalja. Sokan azért nem tartják fontosnak leírva a sarokpontokat, mert úgy vélik minden a “fejükben van”. Néhány éve futott a tévében egy műsor, az Ecopoly, az jól rávilágított az álmodozó vállalkozók problémájára.

Üzleti terv felépítésével, készítésének módszertanával  nem untatlak, ha a vállalkozásod még csak éppen tervezgeted – vagy éppen teljesen új dolgokkal akarod bővíteni a meglévőt -, akkor a komplett üzleti terv elkészítésénél számodra lényegesebb kérdés, hogy állj neki bármilyen tervezésnek?

Fel kell tenned magadnak kérdéseket, amelyekre meggyőzően, majdnem hogy részletesen kell tudnod felelni. Addig nem szabad tovább lépned, amíg határozott válaszokat nem tudsz adni. A befektetőknek, hitelezőknek szánt üzleti tervben majd lehetsz optimista, de amit magadnak készítesz, abban ne használj rózsaszínű tintát.
Melyek a lényeges a kérdések?

  • 1. kérdés. Miért lehet hasznos az üzleti ötletem mások számára?
    Ne a saját elképzelésedből indulj ki, erre a kérdésre nem kell kitalálnod a választ, hanem mások, a leendő vevőid adják meg rá. Tehát kérdezd meg tőlük! Végezz igényfelmérést, piackutatást! Arra figyelj, hogy kellő számú adattal rendelkezz az értékeléshez, és a potenciális vevőidet kérdezd. Nem elég a barátok és fészbuk haverok véleményét kikérni. A piackutatás fontosságát ne becsüld alá, sok csődbe ment vállalkozás el sem indult volna, ha az elején felmérték volna, hogy kell-e egyáltalán valakinek az ő bizniszük.
  • 2. kérdés. Kik lesznek a vevőim? Miért ők?
    “Mindenki, bárki” válaszok nem jók. Pontosabban kell tudnod, kit akarsz megszólítani a termékeddel, szolgáltatásoddal. A vevőid kell hogy rendelkezzenek egy közös tulajdonsággal. Viszont jó, ha ez a tulajdonság nem egy külső körülményt ír le (pl. ugyanazon lakótelepen lakók), hanem az életvitelből, vagy gondolkodásból fakadót. (pl. munkája miatt kevés szabadidővel rendelkező, jómódú, 25-40 éves) Minél több mindent tudsz a vevőid szokásaikról, annál könnyebben tervezheted a szolgáltatásodat, árupalettád, marketinged.
  • 3. kérdés. Hogyan érem el a vevőimet, milyen eszközökkel népszerűsítem a vállalkozásomat?
    Látszólag ez sokadrendű kérdés, de hiába tudod kinek akarsz eladni, ha nem tudod megszólítani. Jártam már friss festékillatú ügyvédi irodában ahol jobb híján sakkoztak a doktorok. Ezért már az elején érdemes az is megvizsgálni milyen üzletszerző eszközök állnak a rendelkezésedre, és ezeket a terved pénzügyi részében vesd egymással össze. Meg kell vizsgálnod, hogy a vállalkozásodhoz mi illik jobban, milyen súlyozással a leghatékonyabb? Online, offline hirdetések, üzletkötő alkalmazása, telemarketing, ajánlási rendszer működtetése, személyes eladás, árubemutatók stb.
  • 4. kérdés. Miben más a vállalkozásom, mint a konkurenciáé?
    Nem szabad alábecsülnöd a versenytársakat, de megijedned sem kell. A lényeg, hogy ismerd őket, tanulj a hibáikból és a sikereikből egyaránt. Legyél más, vagy érdekesebb, mint ők. Viszont itt is igaz, nem elég ha te hiszed azt, hogy jobbat tudsz a konkurenseknél, a vevődnek kell ezt látnia. Tehát meg kell válaszolnod, miért és miben leszel jobb? Azt a kérdést is érdemes körbejárni, hogy vajon a konkurenciádat miért nem vette azt észre amit te? Ugyanis könnyen meglehet, hogy valamilyen gazdasági megfontolásból viselkednek úgy a piacon ahogy, és nem azért, mert valamit nem jól látnak.
  • 5. kérdés. Hová akarok eljutni?
    Mi a víziód? Itt is elégtelen, ha a “megélhetés” a válaszod. A világ állandó mozgásban van. Valami vagy nő, vagy csökken, de stagnálás soha sincs. Ha nem növekszel, nincsenek céljaid, előbb-utóbb a csökkenés kopogtat nálad. Ha van víziód, akkor lesz valami ami hajt napról napra. Nem kell rögtök nagy terveket szövögetni, sőt ez hiba, jobb ha apróbb lépésekben határozd meg a következő állomást.
  • 6. kérdés. Milyen árakon dolgozzak?
    Az üzleti terv pénzügyi részének kidolgozásához szükséged lesz arra, hogy tisztában legyél a biztos kiadásokkal. Minden forintot szedjél össze ami havonta rendszeresen, és évente kiáramlik a kasszából. (járulékok, adók, anyag és bér- és üzemeltetési költségek stb.) Természetesen a saját fizetésedet is tedd bele a kalapba, ezt mondanom sem kell, nagy hiba, ha a maradékot akarod zsebre rakni. Egy vállalkozó úgy fizesse ki saját magát, mind bármelyik munkatársát, de ne vegyen el se többet se kevesebbet mint a munkabére! Ha kiszámoltad, hogy mekkora az összeg amit havonta elő kell teremtened, jöhet az árazás. Az árazás kényes dolog, mert fedezned kell a költségek, profitot is be kell kalkulálnod, mindezt úgy, hogy a vásárlók fogyasztási hajlandóságát is figyelembe veszed. Ha pontosan válaszoltál az 1., 2., 4. kérdésekre akkor nem fog gondot okozni az árazás.
  • 7. kérdés. Melyek a kockázatok, és hogyan kezelem őket?
    Ez egy olyan pont, amelyet szinte minden esetben alulbecsülünk. Főleg azért, mert a kockázatok sokfélék lehetnek, elsőre, sőt másodjára sem gondolunk rá. Érdemes tételesen végigmenni, a vállalkozás belső- és a működési környezetében milyen nem kívánatos változások állhatnak be?  Íme néhány:
    - Ki pótol, ha kiesek a munkából? (főleg egyéni vállalkozónál és 1-2 fős cégnél nagy gond ez)
    - Mennyire érzékeny a tevékenységem a jogszabályi környezet megváltozására, hol lehet csökkenteni a sérülékenységet?
    - Miből fizetem ki az üzlettársam tulajdonrészét az örökösöknek, ha ő meghalna?
    - Milyen stratégiával tudom ellensúlyozni a konkurensek támadásait?
    - Milyen rendszerrel tudom biztosítani, hogy a megfelelő munkát kapjak a dolgozóimtól?

Ha a kérdésekre megadtad magadnak a megnyugtató részletes a választ, akkor erős az elkötelezettséged egy sikeres vállalkozás alapítására. A tényleges üzleti terv elkészítésére, legalábbis egyes pontjainak kidolgozásához érdemes szakmai segítséget kérned, ha ez lesz az első vállalkozásod.
Sok sikert!

Share Button
Tags:

Szóljon hozzá!